Under denna termin har jag fått möjlighet att delta i Malmö högskolas nätverk för förstelärare som pågår under tre terminer. Teman för träffarna är:
- Skolutveckling - att driva utvecklingsarbete och utvecklingsprocesser
- Se och förstå undervisning - Hur möta motstånd?
- Gruppdynamik - att leda samtal - Feedback/ återkoppling - Handledning i grupp
- Att vara förändringsanget - Hur inventera utvecklingsbehov? - Hur driva utvecklingsprocesser?
Det kändes fantastiskt att få möta andra förstelärare, utbyta erfarenheter och diskutera reformen. Det som blev tydligast är hur olika våra uppdrag ser ut. Dessutom hur urvalet gjorts. Några har genomgått tuffa och långa processer med observationer, uppsatser, intervjuer medan andra skickat en ansökan och blivit antagen på den.
Några har välformulerade uppdrag, mer eller mindre omfattande. Andra har fått uppdraget att de ska fortsätta med sin undervisning eftersom de fått tjänsten pga det arbete som de redan utför. Några handleder kollegor medan andra har roller mer liknande arbetslagsledare. Några nedsättning i tid till uppdraget, andra inte.. Var detta tanken? Att uppdragen skulle utformas olika eller fanns det en gemensam röd tråd som försvann?
Vi funderade mycket över möjligheter, hinder och vilket stöd vi som förstelärare önskar, vi diskuterade i grupper och sammanfattade som nedan:
Jag funderar mycket på hur jag ska kunna mäta och utvärdera mitt uppdrag. Det känns viktigt både för mig själv men också för att synliggöra mitt arbete genom att kunna visa resultat. Hur? I dagens skola stirrar vi oss blinda på att allt ska vara mätbart. Mitt uppdrag innefattar läromiljöer, förhållningssätt och ledarskap. Viktiga framgångsfaktorer men hur kan jag mäta dem? Hur ska förstelärarens roll utvärderas mer rikstäckande? Så olika villkor, så olika förutsättningar. Igen måste vi fundera över, vad är skillnaden som gör skillnaden?
Det bästa jag bär med mig från första träffen är vikten av att ta tid för att inventera behov. Att inte fokusera på görandet först utan ta reda på vilka behov som finns och därefter göra en planering innan görandet tar vid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar