Precis som många andra lärare funderar jag på vad som skulle passa min elevgrupp bäst? Vi har haft en lång process där vi arbetat med klassrumsklimatet för att nå dit vi är idag. Ett tillåtande klimat där vi kan stötta varandra i resan mot måluppfyllelse. Sen var det dags att fokusera på att synliggöra lärandet ännu mer...
Jag började med att använda matriser - det blev inte hanterbart för större delen av gruppen. Då fick jag göra om, det resulterade i att varje elev hade ett dokument för varje ämne med kunskapskraven där de fick kryssa när de upplevde att de nått dem. Detta blev inte heller helt hanterbart för gruppen, de var för många saker att uppnå och ha kontroll över. De var osäkra vilket krävde långa samtal med varje elev för att stötta dem i att kunna göra just en självskattning. Jag var tvungen att omvärdera arbetssättet igen..
Grönt, gult och rött
Innan eleverna fick målböckerna arbetade vi med att kunna använda begreppen stämmer bra, stämmer ganska bra och stämmer inte alls. För att tydliggöra detta ytterligare kopplade vi begreppen till en färg. Jag började ställa lättare påstående som "jag har sovit bra inatt" och eleverna fick uppskatta sin sömn i relation till färgerna. Sen utvecklade vi det till "jag förstår genomgången". Dessa tre färger är till stor hjälp i många situationer under dagen. Dessutom kommer eleverna använda denna trefärgade skala är de håller i sina utvecklingssamtal. När eleverna behärskade dessa tre fortsatte vi med målböckerna.
Målböckerna
Nu testar vi med målböcker i svenska och matematik. Mitt mål är att eleverna ska kunna ha en bok per ämne men vi måste börja i det lilla. I böckerna klistrar vi in ett mål i taget. Det blev tidigare för stort för eleverna att greppa så igen - vi backar och börjar i det lilla. Oftast vill jag som pedagog så mycket att eleverna inte hinner med i processen. Jag måste våga misslyckas för att lyckas - precis det jag uppmuntrar eleverna att göra. Kanske måste jag vidareutveckla målböckerna igen - men nu testar vi detta. Vi följer en lektionsstruktur där varje lektion startar med "målet för lektionen" vi bryter ner målet och reder ut begreppen - här får vi in läsfixaren detektiven!
Föregående vecka arbetade vi intensivt med problemlösning. Eleverna startade på måndagen med att göra en självskattning (enskilt dokument) om hur de tycker sig ligga i förhållande till delarna i målet. Nu när vi arbetat en vecka får de fylla i sin målbok och jämföra hur de uppfattade sina kunskaper då och nu. De får även gradera sin arbetsinsats. Detta för att titta på om arbetsinsatsen har betydelse för måluppfyllelsen men också för att öppna för en diskussion hur de kan utveckla sin arbetsinsats - vad behöver de för att känna att de tar sig ann uppgifterna utifrån bästa möjliga förmåga.
Jag upplever det lättare att få igång ett samtal med eleverna utifrån målböckerna. De har något att utgå ifrån och vi antecknar vad vi kommer fram till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar