När vi kommit en bit blev det extra viktigt att motivera och tydliggöra arbetet för eleverna. Det var och är en grupp som känner trygghet i att veta vad som förväntas. Hur skulle jag få dem inse vikten av att bli målmedvetna?
Jag ställde upp eleverna på skolgården, peppade dem till att nu skulle det bli en springtävling! Alla jublade, taggade, hoppade och fokuserade. Spänningen låg i luften - vem ska vinna?!
Klara.... fääääääärdiga...... gååååååååååååååååååååååå!
Ungarna rusade... vilken fart! Plötsligt stannar några - tittar med stora ögon och flåsar i panik till mig "Men ehy!!!!! Vart ska vi?!? Vart är målet!?! Vi måste börja om!!!"
Ungarna rusade... vilken fart! Plötsligt stannar några - tittar med stora ögon och flåsar i panik till mig "Men ehy!!!!! Vart ska vi?!? Vart är målet!?! Vi måste börja om!!!"
Jag skrattade.... de förstod inte, de blev frustrerade. Jag samlade gruppen och förklarade... att utan mål blir det svårt att veta vart man ska. Jag beskrev hur deras iver motiverat och trissat varandra, hur de fick fokus och gjorde en kraftansträngning... Att detta bevisar att deras vilja och fokus finns men nu måste de rikta den rätt - mot mål! Målen finns också i klassrummet!
Så introducerade jag mål för eleverna och vi skrattar ofta åt den dagen!
Så introducerade jag mål för eleverna och vi skrattar ofta åt den dagen!
Nästa del i att introducera mål var att få dem reflektera kring vägen dit och att den är individuell. Att skapa en förståelse för att det inte är en tävling mellan varandra utan en utveckling som ska ske för en själv. I denna gruppen krävs enormt individanpassad undervisning då nivåerna och olika förutsättningar spretar stort.
För att synliggöra detta och skapa diskussion bad jag en elev hålla ut en sopborste. "Här är mål". Fyra elever fick ställa upp en bit bort. Jag viskade till varje elev hur de skulle ta sig till mål. En fick bara krypa, en annan fick ta på mina skor, den tredje fick instruktionen att balansera en bok på huvudet och den fjärde att springa sitt snabbaste.... "Klara, färdiga gå..." Klassen skrattade högt..
Vi fick en fantastisk diskussion med sammanfattningen att alla ska till mål men vi tar oss dit på olika sätt, med olika stöd, utifrån olika förutsättningar, på olika tider - utifrån vem vi är och det är helt okej. Vi gör det tillsammans, med stöd av varandra och lär av varandra.
"Även en långsam häst tar sig i mål......"Citat jag minns från min egen skoltid
Kanonbra!!så enkelt och tydligt!!
SvaraRaderaTack för ditt besök , kände mig som en lärarstudent igen.=) Är så glad att du valde samma yrke som jag så att vi kan ha alla dessa fantastiska diskussioner.Tack för att du delar med dig!
SvaraRaderaEfter lovet blir det klara, färdiga, gå för oss
Moster
Så bra. Jag tänker ta efter!!!!
Radera