onsdag 14 januari 2015

Innan och efter lov?

Första veckan på terminen, förberedd till tänderna.. Planering, upplägg, material.. allt var förberett. I mitt omedvetna kom jag på mig själv förbereda mig på att möta eleverna efter jullovet, ni vet - elever efter lov? Stökiga, röriga, vänt på dygnet, trötta, konfliktsökande... Visst har ni hört det förr?

Så dagen innan mötet med gruppen bestämde jag mig - nu ska jag inte bemöta gruppen med tanken "efter lov".

Jag inser hur lätt det är att förbereda sig på något om inte existerar, hur lätt det är att skylla gruppens klimat på att det är innan eller efter ett lov. Om jag möter mina elever med försvaret att allt som sker beror på "efter lovet", hur påverkas gruppen? Är det min känsla som skapar "innan och efter lov" hos eleverna? Vad blir konsekvenserna av att veckor innan och efter lov inte utnyttjas maximalt för tänket; inte lönt starta det nu eller göra det nu?

Terminens första vecka är snart avklarad och jag har mött en elevgrupp som presterar och samspelar bättre än någonsin, efter ett lov. Kanske känner ni igen känslan av flow i arbetet? Lektioner med delaktighet, samarbete, spännande diskussioner och arbetsro.

Eleverna utvärderade dagen idag med spontana kommentarer om vad det lärt sig, inte bara "jag lärde mig matematik" utan mer djupgående förklaringar om vad de lärt sig, hur de lärt sig och känslan de bär. En känsla av stolthet och glädje spred sig i klassrummet. En elev räcker upp handen och säger att "vi har så mycket arbetsro nu". Jag bekräftar och berömmer, för trots att de arbetar fritt i klassrummet och får sitta i olika konstellationer så är det arbetsro.

Vad är arbetsro? Eleverna kommer fram till att arbetsro inte behöver betyda enskilt arbete i fullständig tystnad utan även kamratarbete eller grupparbete kan ske i arbetsro - när alla är fokuserade på sina arbetsuppgifter och visar hänsyn till varandra.

Jag kommer på mig själv gå hem från arbetet med upprymd känsla av glädje och jag ställer mig frågan; vad är skillnaden som gör skillnaden?

Är det jag? Är det dem? Vad är det? Vad är det som gör att vi uppnår ett arbetsklimat som är så tillåtande och som ger möjlighet för eleverna att arbeta med sin måluppfyllelse så fokuserat? Är det att vi under så lång tid investerat i diskussioner om arbetsmetoder och att de nu ger resultat? Är det att jag extra bestämd mötte klassen utan argumentet att det är "efter lov"? Jag startade med terminens arbete omgående denna gång, är det av betydelse?

Många tankar, inga givna svar men en sak är given - eleverna presterar och lär - även direkt efter lovet!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar